Miksi Pride ärsyttää? Tietenkin, koska homot ärsyttävät ja kärsin sisäistetystä transfobiasta.
Vitsailut sikseen. Kuitenkin fakta on, että jos nykyään sanoo jotain kriittistä Pridesta, oletuksena on, että on patologinen LGBT+-vihaaja, joka syrjii vähemmistöjä. Todellisuudessa moni LGBT-aakkoskeittoon kuuluva on todella kyllästynyt Prideen, ja tämä teksti käsitteleekin tätä teemaa.
Pride-kuukauden kunniaksi päätin toteuttaa kirjoituksen, jossa kysyin homo-ja biseksuaaleilta sekä transsukupuolisilta, miksi Pride ärsyttää. Ei ole todellakaan sattumaa, miksi yhä useampi on todella kyllästynyt Prideen, ja vastaava kyllästyminen koskettaa myös niitä, joiden etuja Pride on ajavinaan.
Seuraavaksi esittelen lyhyesti tämän tekstin henkilöt, ja samalla tuon esille yhden teeman, jota nämä henkilöt käsittelevät teksteissään. Tekstissä on mukana kahden ulkomaalaisen näkökulma, onhan Pride kansainvälinen.
37-vuotias transnainen: Pride on etääntynyt
liikaa alkuperäisestä tarkoituksestaan
Y-sukupolven biseksuaali: Kaikilla
sateenkaari-ihmisillä ei ole halua tai mahdollisuutta siirtyä vanhasta uuteen
Transmies vuosimallia 1974: Pride on
tulossa itsensä pahimmaksi viholliseksi
25-vuotias transnainen: Nykymuotoinen Pride
ei paranna asenteita HLBT-ihmisiä kohtaan
31-vuotias biseksuaali nainen: Kaikki
haluavat olla niin erilaisia ja spesiaaleja, jotta vähemmistön vähemmistöt
saavat enemmän uhripisteitä
30-vuotias lesbo: Hyvesignaloivia yrityksiä
ei kiinnosta Pride pätkän vertaa
Homomies kolmissakymmenissä: HLBT-väen
asiaa on vaikea ajaa, jos H, L, B ja T ovat kategorioina dekonstruoitu käytännössä
sisällöttömiksi
Kolmikymppinen biseksuaali transmies: Woken
myötä epäterveen itsevarmaksi ja uhrimentaliteettikeskeiseksi muuttunut
sateenkaarikulttuuri on täydellinen kultti
Pride on etääntynyt liikaa alkuperäisestä
tarkoituksestaan
”Pridestä on silmissäni tullut narsistien
valtavirtainen keino räikeästi omia ja väheksyä ihmisten todellisia
henkilökohtaisia kamppailuja. Firmat liputtavat Pride-lippuja pitääksen väen
tyytyväisenä, mutta ne eivät silti juurikaan pyri ymmärtämään itse ongelmia.
Siitä on tullut friikkisirkus, jonka perusteella perinteisen LGBT-käsitteen
alle lukeutuvat ihmiset sitten leimataan, ja vaatimus "ehdottomasta
hyväksymisestä" vain vaikeuttaa hyväksyntää.
Minusta Pride on etääntynyt liikaa
alkuperäisestä tarkoituksestaan, eikä siinä ole enää niinkään kysymys
hyväksynnästä, vaan siitä on tullut lähinnä radikaali ja militantti.
Veikkaisin, että se vetoaa siksi aiempaa vähemmän LGBT-kansaan.”
-37-vuotias transnainen, Yhdistynyt kuningaskunta
Kaikilla sateenkaari-ihmisillä ei ole halua tai mahdollisuuksia siirtyä vanhasta uuteen
”Kysymykseen "Miksi Pride
ärsyttää?" en voi vastata ilman pohjustusta. Suhtautumiseni Prideen kun ei
ole koskaan ollut järin positiivinen, joskaan ei täysin negatiivinenkaan.
Asiaan liittynee osaltaan, että identiteettini on lähinnä hetero, mutta
suuntautumiseni bi.
Näin näet kirjoittaa myös Setan pääsihteeri
Pride-kuukauden kunniaksi: "Lesbojen, homojen ja bi-ihmisten oikeuksia
uhkaavat ne, jotka haluavat ylläpitää vanhoja sukupuoleen, seksuaaliseen
suuntautumiseen, kehollisuuteen, seksuaalisuuteen, perheisiin tai
ihmissuhteisiin liittyviä stereotypioita ja normeja." Vaan entäpä ne,
jotka eivät pysty samaistumaan tuohon uuteen normiin? Kaikilla
sateenkaari-ihmisilläkään ei ole halua tai mahdollisuuksia siirtyä vanhasta uuteen. Sanomattakin selvää, etteivät kaikki muutokset ole autom. edes hyvästä
ja sosiaalisia paineita löytyy yhteisön sisältäkin.
Nuoruudessani Setaa kritisoitiin mm.
liiasta heteronormatiivisuudesta - vaan nyt tilanne näyttäisi olevan täysin
toinen. Toki siihen on syynsä, miksi sateenkaaripuolelle on kehittynyt omaa
alakulttuuriaan. Ihmiset ylipäätään ovat erilaisia. Lisäksi
sateenkaarinarratiivi on historiallisistakin syistä kietoutunut toiseuteen.
Vaan uskaltaisinpa väittää, että näinä päivinä kyse on enenevästi juurikin
kulttuurista, kun esim. sateenkaari-identiteetit sen kun vain lisääntyvät ja
kuka vain voi periaatteessa olla osa sateenkaariyhteisöä, esim. liittolaisuuden
tai queeriyden kautta.
Viimeisimmällä Pridellani huomioni
kiinnittyi nuorisoon: mitä kummallisimpiin värikoodeihin. Ilmiö muistuttaa
homomiesten huivikoodistosta, sillä erotuksella, että nuo nuoret tuskin
viestivät täysin samoista asioista ja täysin samoin motiivein. Herää silti
kysymys, mikä on muuttunut, kun niin sukupuolellisia tuntoja kuin
seksuaalisuuttakin ruoditaan melko pikkutarkastikin, identiteettejä julistetaan
ja ihmisoikeuksien nimissä nuo määritelmät ovat joskus jo pelkkinä
identiteetteinä merkittävämpiä kuin fyysinen todellisuus. Ainakin netti on
nykyään huomattava osa "todellisuuttamme"? Virtuaalimaailmoissa omaa
julkikuvaa ml. "sosiaalista sukupuolta" voi voimallisemmin muokata.
Lisäksi seksuaalisuus oli aiemmin enempi
yksityiselämän aluetta. Seksuaalisuuden julkinen rooli ja arvo lie ollut
silloin myös rajatumpi? Siinä ympäristössä Pridenkin arvo ja merkitys lienee
ollut osin eri. Mutta ylipäätään, jos luodaan rajattomampia ympäristöjä, jossa
kaikki on periaatteessa ok ja asioiden kritisointi pahimmillaan uhkaa, niin
ihmiset silti tarvitsevat omaa tilaa rajoinensa? Eli ovatko uudet identiteetit
ikään kuin heimoväriä, soidintanssia, itsensä koristelua - ja kenties, joskus,
myös varoitussignaalia, niin omille kuin muille. Vai onko sekin nyt sitten
vihaa antaa ymmärtää, että sateenkaripuoleltakin löytyy omat ongelmansa.
Ei ole sattumaa, että syntyy LHB-liiton
kaltaista toimijoita, joissa ihmiset lähtevät omin ehdoin hahmottamaan
rajojansa tässä alati muuttuvassa kieli- ja kulttuurikentässä, joka
rajattomuudessaan kurkottaa silti kohti ihmisten syvimpiä. Biseksuaalisuus
sentään jatkaa jonkinlaisena kattoterminä, mutta lesbous ja homous ovat
käsitteinä mukautuneet lähemmäksi nykyistä identiteettipolitiikkaa.
Siispä, näin kahden kulttuurin välistä:
Aiemmin Pride edusti itselleni vääränlaisuuttani suhteessa
sateenkaarikulttuureihin. Nykyään Pride taas edustaa, niin hullua kuin se
onkin, myös muuttunutta heterokulttuuria, jota sitäkään en koe kovin omakseni.
Eikä sillä, ettenkö olisi kokenut heteropuoltakin paikoin vaikeana ja vieraana.
Oli miten oli, niin rajalinja hetero- ja sateenkaaripuolen välillä on
hämärtynyt ja Pridekin osa vanhojen "heteronormien" purkamista, nyt
vain syvenevällä otteella ja kummaltakin puolen.”
-Y-sukupolven biseksuaali
Pride on tulossa itsensä pahimmaksi viholliseksi
”Pinkkipesu on ongelma. On selvää, että Pridesta on tullut kaupallinen tuote, jolla ansaitaan rahaa. Toinen ongelma on, ettei Pridea voi arvostella ilman, että leimataan huonoksi ihmiseksi, joka ei kannata monimuotoisuutta ja tasa-arvoa. Pridea myös vietetään päiväkodeissa ja kouluissa, lisäksi Norjan lippulakia on muutettu niin, että julkisissa rakennuksissa on Pride-liputus.
Koulut, jotka vastustavat Pride-liputusta saavat huonon maineen. Pride alkaa muuttua totalitaariseksi. Pride on tulossa itsensä pahimmaksi viholliseksi. Henkilökohtaisesti en ole koskaan tuntenut kuuluvani Prideen. Pikemminkin päinvastoin. Jos on joitakin paikkoja, joissa minua ei nähdä tai arvosteta, se on juuri Pride.”
-Transmies, vuosimallia 1974, Norja
Nykymuotoinen Pride ei paranna asenteita LHBT-ihmisiä kohtaan
”Suomessa on nykyään Priden suojeluksen alaisilla viiteryhmillä, eli seksuaali- ja sukupuolivähemmistöillä oikeastaan kaikki merkittävät lailliset oikeudet. Elämässä kohtaamamme haasteet liittyvät siis suurelta osin muiden ihmisten suhtautumiseen meitä kohtaan. Tätä suhtautumista Pride ei nykyisellään ainakaan paranna.
Pride tuo normalisoiduiksi toivottavat ilmiöt
esiin epänormaalilla tavalla. Värikkään paraatin voi ymmärtää eräänlaisena
hassutteluna ja huvitteluna, mikä itsessään on ihan okei, mutta en usko tämän
olevan paras tapa saada asiaan perehtymättömät ihmiset ymmärtämään nimenomaista
asiaa normaalina ilmiönä. Erityisesti tämä koskettaa transsukupuolisuutta, joka
on noussut Priden keskiöön lähivuosina, ja joka on normaalisti parhaimmillaan
yhteiskunnassa näkymätön ilmiö transsukupuolisten sulautuessa yhteiskuntaan
vastakkaisen sukupuolen edustajina.
Pride tuodaan nykyään kasvoille
"inklusiivisten" sääntöjen kanssa: mitään ei saa olettaa, mitään ei
saa kysyä ja mitään ei saa kyseenalaistaa. Priden sanoman tai
toimintatapojen kyseenalaistaminen yleensä leimataankin homo- tai
transfobiaksi, mahdollisesti kansanryhmää vastaan kiihottamiseksi, vaikka
kritiikki tulisikin viiteryhmään kuuluvilta. Tämän vuoksi Priden
toimintatapojen kriittinen tulkinta on lähes mahdotonta ja on turha odottaa
toimintaan nopeita muutoksia.
Aiemmin mainitsin siitä, kuinka seksuaali-
ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien toteutuminen paranee parhaiten siten, että
muiden ihmisten suhtautuminen paranee meitä kohtaan. Pride ja sen mukana tuleva
sateenkaaripesu ja aiemmin mainitut säännöt, joiden mukaan tulee toimia,
varmasti enemmänkin ärsyttävät tavallisia ihmisiä, kuin muokkaisivat asenteita
positiivisemmiksi. Pride yhdistettynä transaktivismin ylilyönteihin ei
mielestäni tee hyvää ihmisten mielikuville transsukupuolisista ja näin ollen
transsukupuolisten, eikä myöskään seksuaalivähemmistöjen oikeuksille.”
-25-vuotias transnainen
Kaikki haluavat olla niin erilaisia ja spesiaaleja, jotta vähemmistön vähemmistöt saavat enemmän uhripisteitä
”Nykyään en itse löydä Pridesta enää
yhteenkuuluvuuden tunnetta. Tunnen oloni ulkopuoliseksi. Fokus on jossakin
sellaisessa, joka ei kosketa minua lainkaan, enkä suoraan sanottuna jaksa
allyilla asioiden puolesta, joihin minulla ei ole kiinnostusta.
Biseksuaalisuus tuntuu olevan vitsi ja
jäävän lahjakkaasti jalkoihin kaiken muun alle. Tätä väheksyntää harjoittaa
niin cisheterot kuin Priden kohderyhmäkin. Tiettyjen Pride-tahojen mukaan on
syrjivää olla biseksuaali preferensseineen, kun pitäisi olla panseksuaali.
Pride-kulkue itsessään on nykyään enemmänkin
juhla ja karnevaali kuin vakavasti otettava mielenosoitus. Erilaisuus on
pinnalla, jolloin me tavalliset tavikset ei olla edustettuina. Lippuja on
kymmeniä erilaisille vähemmistöille, joiden perässä ei pysy kukaan. Kaikki
haluavat olla niin erilaisia ja spesiaaleja, jotta vähemmistön vähemmistöt
saavat enemmän uhripisteitä. Pride on muutenkin paisunut niin, että keksimällä
keksittyjä juhla/muistopäiviä on enemmän kuin kalenterissa juhlapyhiä.
Transsukupuolisuus ja siihen liittyvät
epäkohdat ovat olleet pinnalla jo melko kauan. Tilaa ei ole juuri muulle.
Ymmärrän täysin, että tämä alkaa ärsyttää sellaisia, joita transsukupuolisuus
ei samalla intohimolla kosketa. Lisäksi Pride tuntuu kulminoituvan tiettyjen
ihmisten ja ihmistyyppien ympärille, ja jos et heidän maailmankatsomustaan
kannata tai ole oikeanlainen kohderyhmän edustaja tai ally, lynkataan armotta.
Priden paisumista korostaa erilaisten
yritysten mukaan tulo. Tämä pinkkipesu on myös ärsyttävää. Sillä, että laittaa
logoonsa sateenkaarivärit, ei hirveästi tueta vähemmistöjen oikeuksia ja
tasa-arvoa. Itse en ole kohdannut syrjintää tai väkivallan uhkaa seksuaalisen
suuntautumiseni vuoksi. Vähättelyä kyllä sitäkin enemmän suunnalta jos
toiselta. Tämä ei kuitenkaan mielestäni ole niin paljon viljeltyä
rakenteellista syrjintää tai naisvihaa, lähinnä ymmärtämättömyyttä ja
ennakkoluuloja.”
-31-vuotias biseksuaali nainen
Hyvesignaloivia yrityksiä ei todellisuudessa kiinnosta Pride pätkän vertaa
”Omasta mielestäni isoin ongelma on Priden
kaupallistuminen. Alunperin kyseessä oli yksipäiväinen tapahtuma, joka sisälsi
Pride-kulkueen. Sen tapahtuman idea oli osoittaa, että seksuaali- ja
sukupuolivähemmistöt ovat olemassa oleva joukko ihmisiä. Sitten se laajeni
Pride-viikoksi ja nyt lopulta Pride-kuukaudeksi ja lisäksi useiksi erillisiksi
"tietoisuuspäiviksi", "muistopäiviksi", maailmalla (pääosin
vain länsimaissa) jopa erillisiksi LGBT-historiakuukausiksi. Nykyään juhlitaan
kotimaan Pride-viikot ja - kuukaudet, sekä kansainväliset Pride-viikot ja -
kuukaudet.
Sateenkaarta näkyy joka paikassa: yritysten
mainoksissa ja tuotteissa, kaupunkien liputuksissa, uutisissa ja tv-ohjelmissa.
Yritykset ja julkiset tahot (virastot, oppilaitokset, jopa kirkko) länsimaissa
pyrkivät noina aikoina osoittamaan kuinka mahtavia LGBT+-liittolaisia he ovat.
Tämän lisäksi he tietysti pyrkivät myymään mahdollisimman paljon
sateenkaarikrääsää siinä sivussa.
Hyvesignaloivia yrityksiä ei
todellisuudessa kiinnosta Pride pätkän vertaa. Ei, mikäli on pienikin
mahdollisuus, että se saattaisi vaikuttaa tuottoihin. Siksi kansainvälisillä
yrityksillä on erilliset sometilit esimerkiksi länsimaihin ja arabimaihin.
Länsimaiden tilit täyttyvät Pride-roskasta, kun taas arabimaihin suunnatuilla
sometileiltä ei mitään sateenkaareen viittaavaa löydy.
Uutisointi on yksipuolista. Tietyt
järjestöt ja heidän edustajansa kertovat, miten kaikkien LGBTQQIU2S+
-kirjainrykelmän alle kuuluvien ihmisten asiat heidän mielestään ovat. Totuus
on, että he eivät edusta kuin pientä osaa suuremmasta joukosta ihmisiä.
Toimittajat ja uutistalot tyytyvät näiltä samoilta ihmisiltä saatuihin
vastauksiin sen enempää asioita tarkastelematta.
Kun tätä samaa sirkusta seuraa parin kuukauden ajan vuodesta toiseen, se alkaa väkisinkin inhottamaan. Meistä hyvin monien mielestä ainakin seksuaalivähemmistöjen (en aio puhua transsukupuolisten puolesta tästä asiasta, jätän sen heille) asiat Suomessa ja länsimaissa ovat todella hyvin. En esimerkiksi itse ole kokenut oppilaitoksissa, työpaikoilla, harrastuksissa, tai missään muuallakaan koskaan minkäänlaista syrjintää tai häirintää.
Lisäksi kaikki sukulaiset ja ystävät (yllättäen jopa vanhoillislestadiolaiset ystäväni) ovat minut hyväksyneet juuri tällaisena. Kaikilla ei varmasti ole asiat näin hyvin, mutta ei niitä ongelmia pidä myöskään suhteettoman suuriksi suurennella esimerkiksi puhumalla jostain rakenteellisesta syrjinnästä.”
-30-vuotias lesbo
HLBT-väen asiaa on vaikea ajaa, jos H, L, B ja T ovat kategorioina dekonstruoitu käytännössä sisällöttömiksi
”Yksi syy, miksi tunnen vieraantuneeni
Pride-tapahtumakulttuurista, on sen yhä selkeämpi yhteen nivoutuminen laajemman
laitavasemmiston woke-kulttuurin kanssa. Se on selkeästi luettavissa sekä itse Pridejen
virallisesta ohjelmistomateriaaleista että Priden yhteydessä esitetyistä
mediapuheenvuoroista.
Implisiittisenä oletuksena on, että
seksuaalivähemmistöön kuuluminen merkitsee luontevasti sitä, että kannattaa
kaikkia intersektionaalisuuteen kuuluvia poliittisia positioita. Viimeistään
vuonna 2022 voi sanoa, että Pride on intersektionaalien suuri seksuaalissävytteinen
juhla, jolla on lähinnä tausta homotapahtumana. Aivan viime vuosina tämä on
tietysti konkretisoitunut sateenkaarilippujen läpikäymässä muodonmuutoksessa,
jonka yhteydessä klassiseen kuvioon on ympätty lisää koko joukko
seksuaalisuuteen (ja spesifimmin ”klassiseen” HLBT-väestöön) liittymätöntä
sälää. Kyseinen muodonmuutos on tehnyt lipusta paitsi rumemman myös
symbolisesti sekavan.
Plussapuolena tälle kehitykselle voisi toki nähdä sen, että woke-väen kolonisoidessa lipun omilla lisäväreillään, me wanhan ajan homot sun muut saatamme mahdollisesti loppupeleissä pitää vanhan, syrjiväksi koetun lipun itsellämme.
On tietysti täysin ymmärrettäviä
historiallisia syitä, miksi varsinkin vanhemman sukupolven homot (sun muut)
tuntevat tiettyä lojaliteettia vasemmistoa kohtaan ja jo pelkästä tottumuksesta
näkevät sen itselleen eräänlaisena poliittisena perheenä – olihan lähinnä
vasemmisto se osapuoli, joka ajoi meidän asiaamme monet vuosikymmenet.
Tällaisesta pitkäkestoisesta ”aseveljeydestä” on vaikea oppia ulos, eikä se
välttämättä ole jokaiselle yksilölle pelkäksi hyväksikään, mikäli hän saa
poliittisen uskollisuutensa kautta koettua tiettyä turvallisuuden ja
yhteisöllisyyden tunnetta ja kokee sen kautta kykenevänsä ankkuroimaan
maailmankatsomuksensa johonkin itseään paljon suurempaan ja jykevämpään.
Toisaalta, mikäli vasemmistolaisten
tavoitteena oli (itselleen uskollisen poliittisen vasalliryhmän koulimisen
sijaan) aidon tasa-arvon saavuttaminen, on heidän lopulta hyväksyttävä se
tosiasia, että tasa-arvo merkitsee myös mahdollisuutta poliittiseen
yksilöllisyyteen: seksuaaliseen vähemmistöön kuuluminen ei kaiken järjen mukaan
voi vuonna 2022 itsessään merkitä koko valtavirtavasemmistolaisen poliittisen
uskomuspaketin omaksumista, mikä kokonaisuudessaan käsittäisi asenteiden ja
viitekehysten omaksumista sellaisissa intersektionaalisissa huolenaiheissa
kuten maahanmuutto, feminismi, queer-ajattelu, antikapitalismi ja
ympäristöliike.
Itse asiassa erityisesti
seksuaalivähemmistöillä on mielestäni joitain hyviä syitä suhtautua nihkeästi
tiettyihin osiin vasemmiston ajamasta politiikasta. Valtavirran transpolitiikan
ongelmista (ja siitä miten se on ristiriidassa LHB-väen, ja laajemmin naisten,
intressien kanssa) Tulenhenki onkin kirjoittanut perusteellisesti, mutta
”ongelmallisuuksia” on muitakin: On esimerkiksi hyvin kyseenalaista, etteikö
laajamittaisella maahanmuutolla maailman konservatiivisimmista (ja
homovastaisimmista) maista voisi olla negatiivisia seurauksia mm.
seksuaalivähemmistöjen katuturvallisuudelle.
Tunnen itsekin maahanmuuttajataustaisia
homoja, jotka ovat kertoneet siitä konkreettisesta väkivallan uhasta, jota he
ovat tunteneet ”omiensa” taholta. Toisekseen miehiä rakastavana miehenä en näe
meille psykologisesti terveellisenä tukea aatetta (vallalla olevaa feminismin
koulukuntaa), joka käsittelee miehiä ja maskuliinisuutta lähestulkoon
ainoastaan patologisoivasti ja negatiiviseen sävyyn.
Mitä tulee nykyvasemmiston suosimaan
queer-teoriaan, en allekirjoita mielekkääksi siihen kuuluvaa pyrkimystä kaiken
sukupuolisuuteen liittyvän normatiivisuuden itsetarkoitukselliseen purkamiseen
ja kyseenalaistamiseen. Queer-ajattelun lainalaisuudet huomioon ottaen olikin
vääjäämätöntä, että itse homoseksuaalisuuden käsitteestäkin tulisi queer-väelle
lopulta ”ongelmallinen”, sillä silmäyksellä, kun ilmaantuisi
(intersektionaalisella asteikolla sorretumpi) ryhmä, joka kokisi sen
rajoittavan omia seksuaalisia mahdollisuuksiaan (ns. ”puuvillakatto”).
(Klassisesti määritellyn) HLBT-väen asiaa
on vaikea ajaa, jos H, L, B ja T ovat kategorioina dekonstruoitu käytännössä
sisällöttömiksi.
Jos minut valittaisiin jonain päivänä Pride-diktaattoriksi,
antaisin mahtikäskyn kaikille osallistujille saapua paikalle parhaissa
pyhäkoulutamineissaan. Onhan Pridessa kyse (tai ainakin jossakin vaiheessa oli)
meidän asiaamme keskittyvä juhlaviikko ja ihmisoikeustapahtuma, ja siksi –
halusimme tai emme - kulkue ja sitä ympäröivät tapahtumat toimivat samalla
ikkunana yhteiskunnan valtavirralle yhteisöömme ja alakulttuuriimme.
Koska Pridella on roolinsa
seksuaalivähemmistöjen julkisuuskuvan muodostamisessa, ei yksittäisten ihmisten
tai ihmisjoukkojen ylilyönnit sen kontekstissa ole ainoastaan heidän oma
asiansa. Mieleen tulee esimerkiksi surullisenkuuluisat kuvat miesjoukoista
kontallaan talutushihnoissa ja nahkakoiravetimissä, jotka leviävät
konservatiivien suosimissa ”vaihtoehtomedioissa”, mihin ne on valittu
ilmiselvästä tarkoituksena iskostaa vihaa ja vastenmielisyyttä meitä kohtaan.
Tällaisten ekshibitionististen ylilyöntien
jälkimainingit voivat olla erityisen vahingollisia Länsi-Euroopan ja
Pohjois-Amerikan ulkopuolella, missä asenteet meitä kohtaan ovat yleensä
entisestään vähintään nihkeitä, ellei suorastaan avoimen vihamielisiä.
Paikalliset homovihaajat kyllä tietävät, mistä tällaista materiaalia löytää ja
miten sitä hyödynnetään. Jos puhutaan paikallisemmasta tasosta, on hyvä pitää
mielessä, ettei tällainen omien fetissien julkinen esittely ole pelkkä
solipsistinen itseilmaisun teko vailla kohdetta, vaan sillä on kyllä
vaikutuksensa myös muiden viihtyvyyteen keskikaupungin julkisessa tilassa
(jossa kuulemma liikkuu myös lapsiperheitä).
Mutta eikö olisi syrjintää sulkea ulos kinkyt
ja fetisistit (+turrit, queerit sun muut) Pride-kulkueista? Eikö tapoihinsa
kangistuneet konservatiivit voi yhtä hyvin pahoittaa mielensä siitä, kun
näkevät miesparin Mannerheimintiellä kävelemässä käsi kädessä ja vaikkapa
antamassa toisilleen suukon? Miksi tasa-arvon hengessä järjestettyjä kulkueita
pitäisi säätää heidän maulleen sopiviksi? No, tähän minä vastaisin, että
seksuaalinen suuntautuminen (saati transsukupuolisuus ”vanhanaikaisesti”
määriteltynä) ja fetisismi ja kink eivät yksinkertaisesti ole ilmiöinä
rinnastettavissa toisiinsa. Seksuaalisessa suuntautumisessahan ei ole kyse
pelkästään tavasta harrastaa seksiä (vaikka joidenkin ihmisten käyttäytymisen
perusteella voisi toisin olettaa) vaan myös rakkaudesta, siitä kenen kanssa
haluaa solmia elämänsä merkityksellisimmän suhteen.
Ei vaadi kovin kummoisia ponnistuksia olla
avautumatta viime sunnuntain sidonta- ja kakkaleikeistä työpaikan
kahvipöydässä, mutta omien treffi-, seurustelu- ja asuinkumppaninsa sukupuolen
salaaminen kollegoilta voi vaatia kokonaisen työsuhteen kestoista fakiirimaista
kiertelyä, kaartelua -suoranaisesta valehtelusta puhumattakaan. Toisten
seurustelu- ja elämänkumppanit ovat kuitenkin asia, mistä ihmiset yleensä
tuntevat tietynasteista uteliaisuutta, ja mistä keskustelu usein lähentää
ihmisiä toisiinsa.
Sivuhuomautuksena sanottakoon, että on
täysin käsittämätöntä, kuinka ihmiset ylipäätään haluavat tehdä fetisseistään
ja kinkeistään julkista tietoa, ja tämä halutaan normalisoida. Ymmärrykseni
mukaan seksuaaliseen jännitteeseen kuuluu olennaisesti tunne ja tieto
henkilökohtaisen ja julkisen, salatun ja jaetun elämän sekä yleisesti
hyväksyttyjen ja transgressiivisten aktien raja-aidoista. Siinä vaiheessa, kun
valjakkoleikeistä tehdään Mannerheimintiellä esiteltävä (ja sentimentaalisella
kukkahattumoralismilla kaikelta kritiikiltä suojeltu) harraste, se menettää
tyystin subversiivisen kiihottavan voimansa. Lopputuloksena on, että siitä
kicksinsä saava ”alan väki” joutuu lopulta etsimään jotain muuta, jotain, joka
olisi säilyttänyt jännittävän ”ei-hyväksyttävyytensä” - vaikkapa omien
ulosteiden syömisen. Loppupeleissä tietty julkisen tilan säädyllisyyden normi
tekee kinkyille ja fetisisteillekin hyvää.
Kuten lukija on saattanutkin jo tästä tekstistä päätellä, olen temperamentiltani melko konservatiivinen. Toisaalta hyväksyn kuitenkin, että monen vuosikymmenen kulttuurievoluution tuloksena Pride on saavuttanut tietyn ”riehakkaan karnevalistisen” muodon, johon kuuluu kuitenkin olennaisesti tietynasteinen arkielämään kuuluvien rajojen koetteleminen ja nurinpäin kääntäminen. Sikäli kun tämä koetaan keskeisenä Pride-kokemukselle, en toki haluaisi pilata sitä vaatimalla osallistujilta kuristavaa porvarillista kunnioitettavuutta (saati niitä pyhäkoulutamineita).
Jos haluttaisiin tutkia, minne soveliaan ja liiallisen rajat voisivat vaikkapa Pride-kulkueessa
sijoittua, voisi olla hyödyllistä miettiä vaikkapa Mardi Gras -karnevaaleja,
joissa myös (ainakin Etelä-Amerikassa) on tapana esitellä viljalti paljasta
pintaa. Kun miettii omaa Pride-asuaan, on hyvä pohtia millaisesta
pukeutumisesta voisi niissä joutua ongelmiin. Tällä kriteerillä harkittuna
veikkaisin, että perinteiset yläosattomat nahkahomot henkseleineen menisivät
vielä läpi, koiravaljakot varmaankaan eivät.
Jos fetisistit, kinkyt, turrit sun muut
haluavat marssia kaupungin keskustassa, olisi kaikille paras ratkaisu, jos he
perustaisivat oman tapahtumansa, eivätkä imisi itselleen validioivaa
jälkihehkua meidän aikoinaan kipeän tarpeellisesta ihmisoikeustaistelustamme.
Seisköön heidän asiansa ja aatteensa omilla jaloillaan (tai tassuillaan,
sorkillaan…). Sitä odotellessa olen enimmäkseen hyväksynyt sen, että minun ja Priden
tiet ovat nyt erkaantuneet.”
-homomies kolmissakymmenissä
Woken myötä epäterveen itsevarmaksi ja uhrimentaliteettikeskeiseksi muuttunut sateenkaarikulttuuri on täydellinen kultti
”Priden suhteen ristiriitaiset tunteeni
alkavat jo nimen kohdalla: Seksuaalinen suuntautumiseni ja
transsukupuolisuuteni ovat identiteettini vähemmän kiinnostavia ominaisuuksia,
ja muut asiat määrittävät identiteettiäni paljon enemmän. Minulla ei ole tapana
kokea ylpeyttä varsinkaan asioista, jotka ovat olemassa ilman minkäänlaista
omaa työpanostani; en siis koe tarvitsevani mitalia olemassaolostani, mutta
työpanoksista sen sijaan on tärkeää tulla positiivisesti huomatuksi.
Pridessa muotoillaan, että
sukupuoli-identiteetti tai seksuaalinen suuntautuminen ovat suuri ylpeyden
aihe. Mutta entäpä jos se ei aiheuta ylpeyttä, tai se on peräti ollut tai on
edelleen suuren häpeän lähde, syistä, jotka eivät tule marssimalla,
liputtamalla ja sormien osoittelemisella muuttumaan? Siinä tilanteessa
Pride-karkelointi voi alkaa muistuttamaan ns. toksista positiivisuutta, jossa
sivuutetaan negatiivisten ja epämukavien tunteiden olemassaolo, ja vedetään
väkisin hymynaamari päähän. Good vibes only. Mutta koska jokaisen LGBT-henkilön
elämään todennäköisesti sisältyy jossain vaiheessa jonkin tasoinen kriisi joko
ohimenevänä tai pitkäaikaisena, minkälaista on olla tällaisen
positiivisuuspornon keskellä?
Kun
korostetusti tuntuu, että kaikilla muilla on kiva, ihana ja vapautunut olo,
mutta itse on täysin yksin eikä tässä kaikkia aisteja tykittävässä
karnevaalissa ole mitään samaistuttavaa? Pride voi siis olla - ja onkin -
osalle hyvin vieraannuttava ilmiö.
Viime vuosina olen havahtunut siihen,
kuinka woke-ideologia vyöryi Amerikasta liian nopeasti muuttuvassa maailmassa
kärvistelevien nuorten mieliin. Yhdysvallathan on yhteiskunnalliselta
rakenteeltaan ja historialtaan todella erilainen kuin Suomi, eli samojen
mantrojen toistaminen täällä, irti kontekstista, on todella outoa.
Itse ilmiössä ei tavallaan ole mitään
uutta: kun maailmassa eletään epävarmoja aikoja ja ihmisiä ahdistaa, massat
lähtevät etsimään primitiivistä laumayhteisöä uskonnoista, new age -liikkeistä
ja ideologioista. Ryhmittäytyminen vetoaa ahdistuneeseen ihmiseen, koska
epävarmoina aikoina on pakko löytää ympärilleen liittolaisia, ja saada
absoluuttisen varmat toimintaohjeet sekä varma tieto siitä, kuka on vihollinen,
jotta tietää mitä vastaan taistella
Woken myötä epäterveen itsevarmaksi ja
uhrimentaliteettikeskeiseksi muuttunut sateenkaarikulttuuri on täydellinen
kultti, johon liittyä tällaisena aikana: Siellä lajitellaan tekstikirjamaisesti
ketkä kuuluvat meidän heimoomme ja ketkä ovat vihollisia. Siellä annetaan
äärimmäisen selkeät säännöt siitä, kuinka kultissa tulee ajatella ja
minkälaista kieltä käyttää, jotta jäsenyys säilyy ja mielipahaa aiheuttavia
ristiriitoja ei synny. Siellä ollaan omista ideoista niin absoluuttisen
varmoja, ettei näennäisesti ainakaan ryhmän sisältä voi tulla enää enempää
stressaavaa ja pelottavalla tavalla ristiriitaista maailmankuvan haastamista,
vaan kamppailustressin aiheuttaja saadaan suljettua ulkomaailman ja
"niiden toisten" syyksi.
Yhtäkkiä nämä yhteiset rivit tuntuvat niin
voimaannuttavalta, ja tämä infantiilin yksinkertainen vastakkainasettelu
kristallinkirkkaalta selitykseltä kaikkeen mikä elämässä tuntuu ikävältä. Se
mikä oli ennen mystiikalla selitettynä "paholaisen tekosia", on nyt
"cis-heteropatriarkaatin lihanhimoinen keihäsjuoksu tarunomaisen ja väärinymmärretyn
yksisarvisen kintereillä". Laji, jota wokeistit kerääntyvät
huutokannustamaan kuin jotain urheiluottelua.
Mutta auttaako tällainen kultti, jossa elämältä on leikattu kaikki terävät
kulmat pois? Auttaako se ahdistuksen alkuperäiseen aiheuttajaan eli
yhteiskunnan tilaan, auttaako se ihmisen henkilökohtaisiin sisäisiin
ristiriitoihin, auttaako se henkiseen kasvuun ja elämässä välttämättömän
resilienssin kehittämiseen, ja auttaako se aidon ihmisoikeuksia rikkovan
syrjinnän poistamiseen? Mielestäni ei auta.
Sen sijaan tästä mallista tulee mieleen eristäytynyt uskonnollinen kultti, jossa samalla tavalla sanellaan tarkat käyttäytymis- ja identiteettisäännöt, jossa pelätään jonkinlaista kaikkivaltiasta auktoriteettia, jonka jäsenet valvovat toisiaan sääntörikkomusten varalta, ja jossa koko yhteisön voimin hyökätään yksilön kimppuun, joka on kehdannut ajatella väärin tai yrittänyt kysyä jostain aiheesta, joka on liian syntinen, jotta sitä saisi mainita ääneen.
Kun kriisitilanteessa kulttiin ajautunut ihminen aivopestään tietynlaiseksi, hänen oma henkinen kasvunsa tyrehdytetään ja koko identiteetti alkaa kasvaa sateenkaari-identiteetin varaan. Kultista lähteminen on lopulta äärimmäisen vaikeaa, erityisesti jos yhteydet "väärinajattelijoihin" on painostettu katkaisemaan. Sen groomaamisen kohteeksi joutuminen on erityisen vaarallista nuorille, jotka ovat vaikutteille herkkiä, ja joiden identiteetin kehitys on vielä kesken.
Sosiaalisessa mediassa näen jatkuvasti, kuinka seksuaalivähemmistöjen edustajia hiljennetään ja estetään, kun he ovat täysin asiallista keskustelua yrittäessään sortuneet kiellettyjen asioiden mainitsemiseen. Ilmiönä leviävä omien hiljentäminen on jo merkki, siitä että homma ei kestä päivänvaloa, eikä se myöskään aja niiden vähemmistöläisten asioita, joita se luulee ajavansa. Liike kaipaa uudistusta, koska siitä on tullut vanhuudenhöperö.
LGBT-oikeudet ovat monissa maailman kolkissa äärimmäisen huonossa kunnossa,
minkä vuoksi ihmisiä tapetaan. Kuitenkin ihmisoikeuksien, turvallisuuden ja
korruptoimattomuuden kohdalla Suomi on yksi edistyneimmistä maista.
Parannettavaa löytyy aina, mutta se on normaali demokratian ominaisuus
kaikkialla, ja uskaltaisin väittää, että Suomessa LGBT-asioissa epäkohdat ovat
marginaalisen pieniä tähän rummutuksen ja raivon määrään nähden.
On muistettava, että myös perusheterot kokevat arjessaan vastoinkäymisiä, kun yhteiskunnan rattaat pistävät jäykkänä vastaan tai jonkun sanoma asia ei miellytä. Woke-ideologia luo epärealistista oletusta, jonka mukaan olet uhri, kaikki on yhdistettävissä identiteettiisi, ja maailman kuuluu pyytää sinulta julkisesti anteeksi. Näin ei tule koskaan käymään, ja jossain vaiheessa on pakko alkaa elää oikeaa elämää yhteiskunnan osana, tavallisena tervettä resilienssiä harjoittavana kansalaisena identiteetistä riippumatta. Kamppailustressin voi päättää ainoastaan hyväksymällä elämän moninaisuuden, ja huomaamalla mitkä asiat meillä on itseasiassa todella hyvin.
Ironisesti Priden aiheuttama kahtiajako on aiheuttanut minulle lähinnä suurta häpeää koska en halua kenenkään ajattelevan, että olisin osa kyseistä ryhmittymää tai että heidän ajatuksensa edustaisivat omiani.
Toivoisin, että sateenkaarihommissa
pysyttäisiin tieteellisissä faktoissa; osattaisiin erottaa
mielenterveysongelmat seksuaalisuuteen liittyvistä kriiseistä, purettaisiin
haitallinen lauma-ajattelu ja groomaus, ja keskityttäisiin siihen, kuinka
LGBT-ihmiset voisivat elää normaalia ja tasa-arvoista elämää yhteiskunnan
osana. Itsensä ympäröiminen vain yhdenlaisilla ihmisillä ei ole terveellistä
yhtään kenellekään, ja me emme tarvitse lohdutuspalkintoa pelkästä
olemassaolostamme.”
-kolmekymppinen biseksuaali transmies
Tämäpä oli oiva postaus. Kerronpa omat syyni, miksi suhtaudun Prideen nykyään nuivasti, vaikka aiemmin olen ollut mukana tapahtumaa järjestämässä:
VastaaPoista1) Intersektionaalisen feminismin normi. Seksuaali- ja sp-vähemmistöjä on kaikista poliittisista suunnista, s/sp- vähemmistöyden pitäisi yhdistää, ei politiikan muiden ulottuvuuksien.
2) Uudet identiteetit: Nykyään painottuvat sukupuoli-identiteettien moninaisuus ja aseksuaalisuuden kirjo vahvemmin kuin ennen ja niihin liittyy on omat alakulttuurinsa, joissa ajatellaan eri tavoin kuin minä. Esim. mielestäni sukupuoli ja sukupuoli-identiteetti ovat eri asioita, niitä ei pidä samaistaa toisiinsa - ja tämä on ilmeisesti nykyaikana jotain todella konservatiivista tai outoa ajattelua.
3) Skenessä on paljon rajattomia ihmisiä, joilla on tunnesäätelyn kanssa ongelmia ja jotka yrittävät pakottaa muut oman identiteettinsä rakentamisen avustajiksi, kiinnosti muita tällainen rooli tai ei. Olen nähnyt epävakaata tunne-elämää riittävästi lapsuudenperheessäni, en halua sitä enää elämääni aikuisena.
Epävakaus näkyy myös "sateenkaari-ihmisistä" tehdyissä lehtijutuissa, joissa haastatellut usein odottavat tuntemattomiltakin samanlaista hyväksyntää kuin mitä lähipiiriltä ja vertaisryhmiltä korkeintaan voisi odottaa.
4) Uskon, että trans-asioissa annetaan nyt katteettomia lupauksia, joihin lankeaa ja joista kärsii yksi sukupolvi seksuaalivähemmistöihmisiä. Katteetonta on, että sukupuoli-identiteetti = sukupuoli, olet mitä identifioidut, jos muut eivät hyväksy, ovat fobeja tai ihmisvihaajia. Todellisuus on, että toisen sukupuolen rooliin pääseminen vaatii fyysisiä hoitoja eikä tuo cis-sukupuolen kaltaista tulosta, mikä vaikuttaa esim. asemaan deittimaailmassa.
Katteetonta on myös, että transajatuksia pitää aina validoida, kun totuus on, että osa identifioituu pois transsukupuolisuudesta ennen tai jälkeen korjauksen. Katteettomia lupauksia annetaan myös, jos hoitojen fyysisiä vaikutuksia, etenkin niitä ei-toivottuja vähätellään. Nyt mennään toiveet edellä, 10 vuoden sisällä nähdään, miten tämä nykyinen transkulttuuri oikeasti toimii.
5) Trans ja naisten oikeudet. Ovat ristiriidassa monessa kohtaa. Näitä ristiriitoja ei käsitellä rakentavasti ratkaisuja hakien, vaan demonisoidaan oikeuksiaan penääviä naisia.
t. entinen pride-järjestäjä
Kiitos myös anonyymille mielipiteestä entisenä Pride järjestäjänä. Tämä näkökulma on todella mielenkiintoinen. Olisiko tässä seuraavaan haastatteluun aineksia? :)
PoistaKiitos aivan loistavasta ja tarkasta näkemyksestä! Tämä oli täyttä timanttia!
PoistaTäyttä asiaa. Mua ei nolota olla lesbo, mutta se että ihmiset yhdistävät minut pride- ja sateenkaarihömpötykseen, hävettää.
VastaaPoistaEräässä Facebookin sateenkaariryhmässä kotikaupunkini haukuttiin koska kaupunki ei suostunut viralliseen pride-liputukseen. Kukaan kommentoijista ei asu täällä. Joku esimerkiksi sanoi että muuttaisi pois täältä jos asuisi täällä, kaupunkia kehotettiin karttamaan ja kaupungin päättäjät haukuttiin ja asukkaiden arveltiin olevan homofobisia jne.
Itse olen hyvilläni että tänne ei tullut liputusta. Täällä voi elää ihan rauhassa, homoseksuaalisuus on normaali asia jonka takia täällä ei ole tarvetta nykyisen kaltaiselle pridelle. Tämä on pieni paikkakunta, ja itse olen saanut olla ihan rauhassa lesbo, yhtään mitään negatiivista ei ole kuulunut.
Emme täällä tarvitse erikseen sateenkaarilippua kampaamon tai ravintolan oveen, sillä ilman sitäkin on selvää että jokainen asiakas on tervetullut eikä ole tarvetta "sateenkaariystävälliselle" puljulle.
Että ihan turhaan haukkuivat tämän paikkakunnan ja sen asukkaat.
Muutenkin olen sitä mieltä että liika Priden tuputus on liikaa ja ihmiset vain ärsyyntyvät.
-Lesbo 35v
HLBTIQA+-alakulttuurissa ärsyttää ja ahdistaa tiettyjen ihmisten aggressiiviset kommentit ja tietynlainen henkinen hauraus, jonka varjolla vaaditaan toisilta tietynlaista reagointia.
VastaaPoistaHei! Jos ymmärsin oikein, olet Iltalehdessä haastateltu transmies, joka kommentoi mm. Pridea. Vaikka IL onkin ottanut haastatteluun vastapainoksi myös aktivistin, joka yrittää kumota kaikki näkemyksesi, niin minulle lukijana tuli kuitenkin sellainen olo, että sinun näkemyksesi ovat asiallisia ja hyvin perusteltuja (vaikka Vesikauris yrittääkin torpata ne parhaansa mukaan). Vaikka olisi ollut kivempi lukea sellaista haastattelua, jossa olisi haastateltu vain sinua, niin minusta sait kuitenkin hyvin tuotua esiin näkemyksiäsi. Toimittajat taitavat olla vähän epävarmoja siitä, miten näitä asioita tulisi käsitellä.
VastaaPoistaItse olen aina kokenut itseni ulkopuoliseksi pride tapahtumassa, koska olen transihminen, mutta minulla on myös autismin kirjon poikkeavuus asperger syndrooma. Silmissäni pride näyttäytyy liian seksuaaliskeskeisenä.
VastaaPoistaEn ole koskaan nauttinut itseni esille tuomisesta vaan se jos erilaisuuteeni kiinnitetään huomiota aiheuttaa lähinnä ahdistusta. Kaikki sellainen jos menen johonkin tilanteeseen ja ihmiset selkeästi muuttavat käyttäytymistään aiheuttaa ahdistusta. Mieluiten haluaisin vain tulla kohdelluksi samalla tavalla kuin kaikki muutkin ilman tuijotuksia tai supinoita. Vierastan myös somen mukana tullutta aggressiivista tapaa tuoda vähemmistöjä esiin, koska se luo ihan turhaa vastakkainasettelua. Mieluummin enemmän valistamista ja rinnakkaiseloa vähemmän ehdottomuuksia.